W pliku {~/.tfrc} (skopiowanym z [tfrc](../tfrc)) należy ustawić podstawowe zmienne: schemat kolorów, typ klawiatury oraz ścieżkę do katalogu z logami.
Po pierwszym zalogowaniu się na daną powstać powstaje plik {~/.tf/<nazwa-muda>/<imie-postaci>/<imie-postaci>.tf}, będący kopią [common/std/player.tf](../common/std/player.tf). W pliku tym należy ustawić kilka podstawowych zmiennych dotyczących ekwipunku itp.
__UWAGA:__ Skrypty w katalogu {~/tf} nie powinny być zmieniane przez użytkownika. Ewentualne zmiany zostaną nadpisane podczas aktualizacji skryptów. Wszelkie własne zmiany powinny być wprowadzane __wyłącznie__ w pliku postaci (lub innym miejscu w katalogu {~/.tf}). Przykładowe tworzenie aliasów i komend:
| |
| - | - |
| `/alias pod podskocz` | - tworzy aliasa `pod` wykonującego _podskocz_ |
| `/def pod = podskocz` | - tworzy komendę `/pod` wykonującą _podskocz_ |
Klawisz odwrotnego apostrofu (\`) binduje się dynamicznie zależnie od tekstu otrzymanego od muda na komendy typu _zapal lampe_ albo _zapukaj w brame_. Jego działanie jest jednorazowe, czyli po naciśnięciu bind zostaje usunięty.
| __Mail:__ | - status poczty (NEW - jeden list, NEW+ - więcej listów, READ - list do odczytania lokalnie, SEND - list oczekuje na wysłanie, SYNC - w trakcie aktualizacji (przez zwierzątko pocztowe)) |
| `/typo <foo> <bar>` | - wpisane <foo> wysyła do muda <bar>. Przydatne do skracania sobie trudnych do wpisania nazw |
| `/testuj` | - wysyła do muda mnóstwo komend i wyświetla te, których wpisanie spowodowało coś innego, niż _Slucham?_. Przydatne do zgadywania właściwej komendy itp. |
| `/glow <tekst>` | - włącza kolorowanie <tekst> aż do nastepnego `/reload` lub `/unglow` |
Kolory w skryptach definiowane są globalnie w pliku [colorscheme.tf](../common/colorscheme.tf). Własne kolory można uzyskać edytując pojedynczo odpowiednie zmienne (oczywiście __poza__ katalogiem {~/tf}, najlepiej w pliku postaci) lub poprzez redefinicję całego `/def _colorscheme_load`.
__UWAGA__ oprócz zdefiniowanych w skryptach kolorów należy ustawić sobie kolor wyjść już z poziomu samej arkadii (`kolor opisy wyjsc z lokacji <nazwa|numer>`).
Mechanizm list służy do kolorowaia imion i/lub opisów innych postaci (oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby kolorować nim cokolwiek innego - to po prostu lista wyrażeń, które będą pokolorowane tak, jak zdefiniowana jest lista ;-)). Możliwe do użycia komendy:
| |
| - | - |
| `/dodaj liste <nazwa listy> <kolor> [kolor tla]` | - dodaje listę o podanej nazwie i zdefiniowanych kolorach |
| `/dodaj <nazwa listy> <wyrazenie>` | - dodaje dane wyrażenie (również reglarne!) do listy |
| `/zmien <nazwa listy> <kolor> [kolor tla]` | - zmienia kolorowanie podanej listy |
| `/wyswietl listy` | - pokazuje aktualnie zdefiniowane listy |
| `/wyswietl <nazwa listy>` | - pokazuje wyrażenia dodane do podanej listy |
| `/usun liste <nazwa listy>` | - usuwa listę |
| `/usun <nazwa listy> <wyrazenie>` | - usuwa dane wyrażenie z podanej listy |
Klawisze `5` na klawiaturze numerycznej oraz `F12` na zwykłej powodują ruch o jedną lokację - na lokacjach z dwoma wyjściami pójdzie w stronę, z której postać nie przyszła (przydatne na traktach - można klikać klawisz zamiast wpisywać kierunki). Inicjowany na lokacji z więcej niż dwoma wyjściami nie robi nic.
Przy zmianie drużyny (dołączanie, opuszczanie, zmiana przywódcy, przekazanie itp.) należy wcisnąć kombinację klawiszy `Control + d`. Dzięki temu podczas wywołania komendy _kondycja wszystkich_ przy członkach drużyny pojawią się klawisze przypisane do danej osoby (z zakresu `F1` - `F12`). Wciśnięcie kombinacji `Esc + <klawisz>` będzie próbowało daną osobę zasłonić.
__UWAGA:__ skryptowi do odmiany daleko do doskonałości. Czasami w pliku {~/.tf/<nazwamuda>/exceptions.tf} trzeba sobie dopisać wyjątek. Przykładowe znajdują się w [common/std/exceptions.tf](../common/std/exceptions.tf) i są kopiowane do {~/.tf} podczas pierwszego uruchomienia skryptów.