tf-scripts/_doc/HELP.md

11 KiB

Informacje ogólne

Notacja użyta w instrukcji:

{ścieżka} - ściezka do pliku na dysku
kursywa - bezpośrednia komenda występująca na mudzie
tekst w ramce - dokładna komenda do wpisania
- zmienna
[tekst] - zmienna opcjonalna

Podstawowe ustawienia

W pliku {~/.tfrc} (skopiowanym z tfrc) należy ustawić podstawowe zmienne: schemat kolorów, typ klawiatury oraz ścieżkę do katalogu z logami. Po pierwszym zalogowaniu się na daną powstać powstaje plik {~/.tf///.tf}, będący kopią common/std/player.tf. W pliku tym należy ustawić kilka podstawowych zmiennych dotyczących ekwipunku itp. Oba pliki zawierają komentarze informujące o tym, co oznacza która zmienna i jakie wartości może przyjmować.

Własne modyfikacje

UWAGA: Skrypty w katalogu {~/tf} nie powinny być zmieniane przez użytkownika. Ewentualne zmiany zostaną nadpisane podczas aktualizacji skryptów. Wszelkie własne zmiany powinny być wprowadzane wyłącznie w pliku postaci (lub innym miejscu w katalogu {~/.tf}). Przykładowe tworzenie aliasów i komend:

/alias pod podskocz - tworzy aliasa pod wykonującego podskocz
/def pod = podskocz - tworzy komendę /pod wykonującą podskocz
/def pod2 = podskocz%; sp - tworzy komendę /pod wykonującą podskocz, a potem sp (w TF-ie komendy rozdziela się sekwencją %;)

Bindy

Klawiatura podstawowa

F1 - F8 - ustawiane przez użytkownika komendami /f1, /f2, ..., /f8
F9 - zabij (ustawiany komendą /cel)
Esc + F9 - przelam obrone (ustawianego komendą /cel)
F10 - zabij (ustawiany komendą /cel2)
Esc + F10 - przelam obrone (ustawianego komendą /cel2)
F11 - przestan walczyc
F12 - następna lokacja (szerzej opisane w sekcji "Łazik")
[ - atak na cel ataku
] - przełamanie celu ataku

Klawiatura numeryczna

/ - normalne chodzenie
* - przemykanie
- - przemykanie z drużyną
5 - następna lokacja (szerzej opisane w sekcji "Łazik")
+ - gora
. - dol
Enter - kondycja wszystkich
0 - stan

Bind dynamiczny

Klawisz odwrotnego apostrofu (`) binduje się dynamicznie zależnie od tekstu otrzymanego od muda na komendy typu zapal lampe albo zapukaj w brame. Jego działanie jest jednorazowe, czyli po naciśnięciu bind zostaje usunięty.

Pasek stanu

pasek

róża wiatrów - pokazuje możliwe wyjścia z lokacji (innym kolorem zaznaczony jest kierunek, z którego postać przyszła)
K: - kondycja
Z: - zmęczenie
M: - mana
B: - próba blokowania lub udane zablokowanie (zarówno przez siebie, jak i przeciwko sobie)
W: - warning, na przykład ogłuszenie lub wytrącenie broni
R: - kto aktualnie został wskazany jako rozkaz ataku
B: - aktualna komenda przypięta do binda dynamicznego (opisanego w sekcji "Bindy / Bind dynamiczny")
Hidden: - ukrycie (przyjmuje wartości ON/off)
Sneaky: - przemykanie zamiast chodzenia (przyjmuje wartości ON/GRP/off)
Weapon: - status broni (przyjmuje wartości (ON/ERR/off)
Cover: - gotowość do zasłony lub czas pozostały do następnej próby
Order: - gotowość do wydania rozkazu lub czas pozostały do nastepnej próby
Alert: - ostrzeżenie, np. o walce bez broni
Mail: - status poczty (NEW - jeden list, NEW+ - więcej listów, READ - list do odczytania lokalnie, SEND - list oczekuje na wysłanie, SYNC - w trakcie aktualizacji (przez zwierzątko pocztowe))
F: - forma (przyjmuje wartości od 0 (jestes w przecietnej formie) do 6 (jestes w nieziemskiej formie))
L: - obciążenie (przyjmuje wartości od 0 (nie wadzi) do 6 (przygniata do ziemi))
D: - upicie (przyjmuje wartości od -6 (masz potwornego kaca) do +10 (jestes pijany jak bela))
P: - strach (przyjmuje wartości od 0 (czujesz sie bezpiecznie) do 5 (czujesz sie bardzo przerazony))
T: - pragnienie (przyjmuje wartości od 0 (nie chce ci sie pic) do 3 (chce ci sie bardzo pic))
H: - głód (przyjmuje wartości od -2 (jestes bardzo glodny) do +2 (jestes bardzo najedzony))
Enemies: - liczba wrogów koncentrujących się na walce z postacią (odświeżane przy sprawdzaniu kondycji)
Kill: - zabici przez siebie / polegli w ogóle od zalogowania

Komendy

Techniczne

/c - czyści ekran
/fk <tekst> - wyswietla tak, jakby przyszedł od muda - przydatne do testowania skryptów
/ack - czyści bind dynamiczny, informacje w polu "Alert" na pasku itp.
/reload - przeładowuje skrypty (jednocześnie kasując wszelkie dopisane 'z palca' zmiany, aliasy itp.)
/typo <foo> <bar> - wpisane wysyła do muda . Przydatne do skracania sobie trudnych do wpisania nazw
/testuj - wysyła do muda mnóstwo komend i wyświetla te, których wpisanie spowodowało coś innego, niż Slucham?. Przydatne do zgadywania właściwej komendy itp.
/glow <tekst> - włącza kolorowanie aż do nastepnego /reload lub /unglow
/unglow <tekst> - wyłącza kolorowanie

Informacyjne

/exp - licznik cech przy medytowaniu (UWAGA: może nie działać na poziomach niższych niż pewnie stąpa)
/stats - pokazuje statystyki defensów, zbroi, tarczy i speca
/zabici - pokazuje statystyki zabitych przez siebie i innych
/postepy - pokazuje czas osiągnięcia kolejnych postępów oraz liczbę zabitych przez siebie/przez wszystkich w tym momencie
/ktoto <tekst> - szuka pasujących wystapień w bazie imion

Ogólne

/f1 <komenda> - /f8 <komenda> - binduje klawisze F1 - F8 pod wskazane komendy
/kowal - rozpoczyna naprawę broni i zbroi
/ciuchy - rozpoczyna naprawę ubrań
/poczta - wyświetla informacje o otrzymanych listach i/lub wiadomościach

Bojowe

/comp <kim> - porównuje cechy bojowe z
/cel <kogo> - ustawia jako cel ataku i łamania
/cel2 <kogo> - analogicznie do /cel <kogo>, drugi cel ataku
/am - wyświetla dostępne tryby ataku oraz informuje o aktualnie ustawionym
/am <numer> - ustawia tryb ataku o danym numerze

Poruszanie się

/wns - wsiadanie na statek (wyjęcie monet, kupienie biletu itp.)
/wdyl - wsiadanie do dyliżansu (wyjęcie monet, kupienie biletu itp.)
/walkcmd - ustawia komendę, która zostanie wykonana każdorazowo po zmianie lokacji (/walkcmd off aby wyłączyć)

Ekwipunek

/op - zagląda do pojemnika (plecaka, torby, sakwy itp. - rozpoznawane automatycznie przy zakładaniu)
/zp <co> - wyjmuje z pojemnika
/dp <co> - wkłada do pojemnika
/np - napelnij plecak (lub inny pojemnik)
/sz - wyjmuje wszystkie zbroje z pojemnika i zakłada je
/sd - zdejmuje wszystkie zbroje i wkłada je do pojemnika
/bz - wyjmuje broń z pojemnika lub pochwy (zależnie od ustawień w pliku postaci) i dobywajej
/bd - opuszcza broń i chowa ją do pojemnika lub pochwy (zależnie od ustawień w pliku postaci)
/szz - wyjmuje sztylet i dobywa go (dla zawodów bez broni ciętych noszących dodatkowo sztylet)
/szd - opuszcza sztylet i chowa go (dla zawodów bez broni ciętych noszących dodatkowo sztylet)
/bron <on/off> - bardziej przyjazna komenda do dobywania broni
/zbroja <on/off> - bardziej przyjazna komenda do zakładania zbroi
/sztylet <on/off> - bardziej przyjazna komenda do dobywania sztyletu
/dw <co> - wkłada do (pierwszego) woreczka
/zw <co> - wyjmuje z (pierwszego woreczka)
/d2w - /d8w - analogicznie do /dw, dla drugiego - ósmego woreczka
/z2w - /z8w - analogicznie do /zw, dla drugiego - ósmego woreczka
/ocenkamienie - ocenia kamienie i wyświetla ich szacowaną wartość w najwyższych możliwych nominałach

Schematy kolorów

Kolory w skryptach definiowane są globalnie w pliku colorscheme.tf. Własne kolory można uzyskać edytując pojedynczo odpowiednie zmienne (oczywiście poza katalogiem {~/tf}, najlepiej w pliku postaci) lub poprzez redefinicję całego /def _colorscheme_load.

UWAGA oprócz zdefiniowanych w skryptach kolorów należy ustawić sobie kolor wyjść już z poziomu samej arkadii (kolor opisy wyjsc z lokacji <nazwa|numer>).

Listy

Mechanizm list służy do kolorowaia imion i/lub opisów innych postaci (oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby kolorować nim cokolwiek innego - to po prostu lista wyrażeń, które będą pokolorowane tak, jak zdefiniowana jest lista ;-)). Możliwe do użycia komendy:

/dodaj liste <nazwa listy> <kolor> [kolor tla] - dodaje listę o podanej nazwie i zdefiniowanych kolorach
/dodaj <nazwa listy> <wyrazenie> - dodaje dane wyrażenie (również reglarne!) do listy
/zmien <nazwa listy> <kolor> [kolor tla] - zmienia kolorowanie podanej listy
/wyswietl listy - pokazuje aktualnie zdefiniowane listy
/wyswietl <nazwa listy> - pokazuje wyrażenia dodane do podanej listy
/usun liste <nazwa listy> - usuwa listę
/usun <nazwa listy> <wyrazenie> - usuwa dane wyrażenie z podanej listy

Łazik

Klawisze 5 na klawiaturze numerycznej oraz F12 na zwykłej powodują ruch o jedną lokację - na lokacjach z dwoma wyjściami pójdzie w stronę, z której postać nie przyszła (przydatne na traktach - można klikać klawisz zamiast wpisywać kierunki). Inicjowany na lokacji z więcej niż dwoma wyjściami nie robi nic. Chodzenie w ten sposób uwzględnia tryb chodzenia (zwykłe/przemykanie/przemykanie z drużyną).

Drużyna

Przy zmianie drużyny (dołączanie, opuszczanie, zmiana przywódcy, przekazanie itp.) należy wcisnąć kombinację klawiszy Control + d. Dzięki temu podczas wywołania komendy kondycja wszystkich przy członkach drużyny pojawią się klawisze przypisane do danej osoby (z zakresu F1 - F12). Wciśnięcie kombinacji Esc + <klawisz> będzie próbowało daną osobę zasłonić.

UWAGA: skryptowi do odmiany daleko do doskonałości. Czasami w pliku {~/.tf//exceptions.tf} trzeba sobie dopisać wyjątek. Przykładowe znajdują się w common/std/exceptions.tf i są kopiowane do {~/.tf} podczas pierwszego uruchomienia skryptów.