# Informacje ogólne ## Notacja użyta w instrukcji: | | | - | - | | {ścieżka} | - ściezka do pliku na dysku | | _kursywa_ | - bezpośrednia komenda występująca na mudzie | | `tekst w ramce` | - dokładna komenda do wpisania | | | - zmienna | | [tekst] | - zmienna opcjonalna | ## Podstawowe ustawienia W pliku {~/.tfrc} (skopiowanym z [tfrc](../tfrc)) należy ustawić podstawowe zmienne: schemat kolorów, typ klawiatury oraz ścieżkę do katalogu z logami. Po pierwszym zalogowaniu się na daną powstać powstaje plik {~/.tf///.tf}, będący kopią [common/std/player.tf](../common/std/player.tf). W pliku tym należy ustawić kilka podstawowych zmiennych dotyczących ekwipunku itp. Oba pliki zawierają komentarze informujące o tym, co oznacza która zmienna i jakie wartości może przyjmować. ## Własne modyfikacje __UWAGA:__ Skrypty w katalogu {~/tf} nie powinny być zmieniane przez użytkownika. Ewentualne zmiany zostaną nadpisane podczas aktualizacji skryptów. Wszelkie własne zmiany powinny być wprowadzane __wyłącznie__ w pliku postaci (lub innym miejscu w katalogu {~/.tf}). Przykładowe tworzenie aliasów i komend: | | | - | - | | `/alias pod podskocz` | - tworzy aliasa `pod` wykonującego _podskocz_ | | `/def pod = podskocz` | - tworzy komendę `/pod` wykonującą _podskocz_ | | `/def pod2 = podskocz%; sp` | - tworzy komendę `/pod` wykonującą _podskocz_, a potem _sp_ (w TF-ie komendy rozdziela się sekwencją %;) | # Bindy ## Klawiatura podstawowa | | | - | - | | `F1` - `F8` | - ustawiane przez użytkownika komendami `/f1`, `/f2`, ..., `/f8` | | `F9` | - _zabij _ (ustawiany komendą `/cel`) | | `Esc + F9` | - _przelam obrone _ (ustawianego komendą `/cel`) | | `F10` | - _zabij _ (ustawiany komendą `/cel2`) | | `Esc + F10` | - _przelam obrone _ (ustawianego komendą `/cel2`) | | `F11` | - _przestan walczyc_ | | `F12` | - następna lokacja (szerzej opisane w sekcji "Łazik") | | `[` | - atak na cel ataku | | `]` | - przełamanie celu ataku | ## Klawiatura numeryczna | | | - | - | | `/` | - normalne chodzenie | | `*` | - przemykanie | | `-` | - przemykanie z drużyną | | `5` | - następna lokacja (szerzej opisane w sekcji "Łazik") | | `+` | - _gora_ | | `.` | - _dol_ | | `Enter` | - _kondycja wszystkich_ | | `0` | - _stan_ | ## Bind dynamiczny Klawisz odwrotnego apostrofu (\`) binduje się dynamicznie zależnie od tekstu otrzymanego od muda na komendy typu _zapal lampe_ albo _zapukaj w brame_. Jego działanie jest jednorazowe, czyli po naciśnięciu bind zostaje usunięty. # Pasek stanu ![pasek](https://bitbucket.org/ftpd/tf-scripts/raw/master/_doc/pasek.png) | | | - | - | | __róża wiatrów__ | - pokazuje możliwe wyjścia z lokacji (innym kolorem zaznaczony jest kierunek, z którego postać przyszła) | | __K:__ | - kondycja | | __Z:__ | - zmęczenie | | __M:__ | - mana | | __B:__ | - próba blokowania lub udane zablokowanie (zarówno przez siebie, jak i przeciwko sobie) | | __W:__ | - warning, na przykład ogłuszenie lub wytrącenie broni | | __R:__ | - kto aktualnie został wskazany jako rozkaz ataku | | __B:__ | - aktualna komenda przypięta do binda dynamicznego (opisanego w sekcji "Bindy / Bind dynamiczny") | | __Hidden:__ | - ukrycie (przyjmuje wartości ON/off) | | __Sneaky:__ | - przemykanie zamiast chodzenia (przyjmuje wartości ON/GRP/off) | | __Weapon:__ | - status broni (przyjmuje wartości (ON/ERR/off) | | __Cover:__ | - gotowość do zasłony lub czas pozostały do następnej próby | | __Order:__ | - gotowość do wydania rozkazu lub czas pozostały do nastepnej próby | | __Alert:__ | - ostrzeżenie, np. o walce bez broni | | __Mail:__ | - status poczty (NEW - jeden list, NEW+ - więcej listów, READ - list do odczytania lokalnie, SEND - list oczekuje na wysłanie, SYNC - w trakcie aktualizacji (przez zwierzątko pocztowe)) | | __F:__ | - forma (przyjmuje wartości od 0 (_jestes w przecietnej formie_) do 6 (_jestes w nieziemskiej formie_)) | | __L:__ | - obciążenie (przyjmuje wartości od 0 (_nie wadzi_) do 6 (_przygniata do ziemi_)) | | __D:__ | - upicie (przyjmuje wartości od -6 (_masz potwornego kaca_) do +10 (_jestes pijany jak bela_)) | | __P:__ | - strach (przyjmuje wartości od 0 (_czujesz sie bezpiecznie_) do 5 (_czujesz sie bardzo przerazony_)) | | __T:__ | - pragnienie (przyjmuje wartości od 0 (_nie chce ci sie pic_) do 3 (_chce ci sie bardzo pic_)) | | __H:__ | - głód (przyjmuje wartości od -2 (_jestes bardzo glodny_) do +2 (_jestes bardzo najedzony_)) | | __Enemies:__ | - liczba wrogów koncentrujących się na walce z postacią (odświeżane przy sprawdzaniu kondycji) | | __Kill:__ | - zabici przez siebie / polegli w ogóle od zalogowania | # Komendy ## Techniczne | | | - | - | | `/c` | - czyści ekran | | `/fk ` | - wyswietla tak, jakby przyszedł od muda - przydatne do testowania skryptów | | `/ack` | - czyści bind dynamiczny, informacje w polu "Alert" na pasku itp. | | `/reload` | - przeładowuje skrypty (jednocześnie kasując wszelkie dopisane 'z palca' zmiany, aliasy itp.) | | `/typo ` | - wpisane wysyła do muda . Przydatne do skracania sobie trudnych do wpisania nazw | | `/testuj` | - wysyła do muda mnóstwo komend i wyświetla te, których wpisanie spowodowało coś innego, niż _Slucham?_. Przydatne do zgadywania właściwej komendy itp. | | `/glow ` | - włącza kolorowanie aż do nastepnego `/reload` lub `/unglow` | | `/unglow ` | - wyłącza kolorowanie ## Informacyjne | | | - | - | | `/exp` | - licznik cech przy medytowaniu (__UWAGA:__ może nie działać na poziomach niższych niż pewnie stąpa) | | `/stats` | - pokazuje statystyki defensów, zbroi, tarczy i speca | | `/zabici` | - pokazuje statystyki zabitych przez siebie i innych | | `/postepy` | - pokazuje czas osiągnięcia kolejnych postępów oraz liczbę zabitych przez siebie/przez wszystkich w tym momencie | | `/ktoto ` | - szuka pasujących wystapień w bazie imion | ## Ogólne | | | - | - | | `/f1 ` - `/f8 ` | - binduje klawisze `F1` - `F8` pod wskazane komendy | | `/kowal` | - rozpoczyna naprawę broni i zbroi | | `/ciuchy` | - rozpoczyna naprawę ubrań | | `/poczta` | - wyświetla informacje o otrzymanych listach i/lub wiadomościach | ## Bojowe | | | - | - | | `/comp ` | - porównuje cechy bojowe z | | `/cel ` | - ustawia jako cel ataku i łamania | | `/cel2 ` | - analogicznie do `/cel `, drugi cel ataku | | `/am` | - wyświetla dostępne tryby ataku oraz informuje o aktualnie ustawionym | | `/am ` | - ustawia tryb ataku o danym numerze | ## Poruszanie się | | | - | - | | `/wns` | - wsiadanie na statek (wyjęcie monet, kupienie biletu itp.) | | `/wdyl` | - wsiadanie do dyliżansu (wyjęcie monet, kupienie biletu itp.) | | `/walkcmd` | - ustawia komendę, która zostanie wykonana każdorazowo po zmianie lokacji (`/walkcmd off` aby wyłączyć) | ## Ekwipunek | | | - | - | | `/op` | - zagląda do pojemnika (plecaka, torby, sakwy itp. - rozpoznawane automatycznie przy zakładaniu) | | `/zp ` | - wyjmuje z pojemnika | | `/dp ` | - wkłada do pojemnika | | `/np` | - _napelnij plecak_ (lub inny pojemnik) | | `/sz` | - wyjmuje wszystkie zbroje z pojemnika i zakłada je | | `/sd` | - zdejmuje wszystkie zbroje i wkłada je do pojemnika | | `/bz` | - wyjmuje broń z pojemnika lub pochwy (zależnie od ustawień w pliku postaci) i dobywajej | | `/bd` | - opuszcza broń i chowa ją do pojemnika lub pochwy (zależnie od ustawień w pliku postaci) | | `/szz` | - wyjmuje sztylet i dobywa go (dla zawodów bez broni ciętych noszących dodatkowo sztylet) | | `/szd` | - opuszcza sztylet i chowa go (dla zawodów bez broni ciętych noszących dodatkowo sztylet) | | `/bron ` | - bardziej przyjazna komenda do dobywania broni | | `/zbroja ` | - bardziej przyjazna komenda do zakładania zbroi | | `/sztylet ` | - bardziej przyjazna komenda do dobywania sztyletu | | `/dw ` | - wkłada do (pierwszego) woreczka | | `/zw ` | - wyjmuje z (pierwszego woreczka)| | `/d2w` - `/d8w` | - analogicznie do `/dw`, dla drugiego - ósmego woreczka | | `/z2w` - `/z8w` | - analogicznie do `/zw`, dla drugiego - ósmego woreczka | | `/ocenkamienie` | - ocenia kamienie i wyświetla ich szacowaną wartość w najwyższych możliwych nominałach | # Schematy kolorów Kolory w skryptach definiowane są globalnie w pliku [colorscheme.tf](../common/colorscheme.tf). Własne kolory można uzyskać edytując pojedynczo odpowiednie zmienne (oczywiście __poza__ katalogiem {~/tf}, najlepiej w pliku postaci) lub poprzez redefinicję całego `/def _colorscheme_load`. __UWAGA__ oprócz zdefiniowanych w skryptach kolorów należy ustawić sobie kolor wyjść już z poziomu samej arkadii (`kolor opisy wyjsc z lokacji `). # Listy Mechanizm list służy do kolorowaia imion i/lub opisów innych postaci (oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby kolorować nim cokolwiek innego - to po prostu lista wyrażeń, które będą pokolorowane tak, jak zdefiniowana jest lista ;-)). Możliwe do użycia komendy: | | | - | - | | `/dodaj liste [kolor tla]` | - dodaje listę o podanej nazwie i zdefiniowanych kolorach | | `/dodaj ` | - dodaje dane wyrażenie (również reglarne!) do listy | | `/zmien [kolor tla]` | - zmienia kolorowanie podanej listy | | `/wyswietl listy` | - pokazuje aktualnie zdefiniowane listy | | `/wyswietl ` | - pokazuje wyrażenia dodane do podanej listy | | `/usun liste ` | - usuwa listę | | `/usun ` | - usuwa dane wyrażenie z podanej listy | # Łazik Klawisze `5` na klawiaturze numerycznej oraz `F12` na zwykłej powodują ruch o jedną lokację - na lokacjach z dwoma wyjściami pójdzie w stronę, z której postać nie przyszła (przydatne na traktach - można klikać klawisz zamiast wpisywać kierunki). Inicjowany na lokacji z więcej niż dwoma wyjściami nie robi nic. Chodzenie w ten sposób uwzględnia tryb chodzenia (zwykłe/przemykanie/przemykanie z drużyną). # Drużyna Przy zmianie drużyny (dołączanie, opuszczanie, zmiana przywódcy, przekazanie itp.) należy wcisnąć kombinację klawiszy `Control + d`. Dzięki temu podczas wywołania komendy _kondycja wszystkich_ przy członkach drużyny pojawią się klawisze przypisane do danej osoby (z zakresu `F1` - `F12`). Wciśnięcie kombinacji `Esc + ` będzie próbowało daną osobę zasłonić. __UWAGA:__ skryptowi do odmiany daleko do doskonałości. Czasami w pliku {~/.tf//exceptions.tf} trzeba sobie dopisać wyjątek. Przykładowe znajdują się w [common/std/exceptions.tf](../common/std/exceptions.tf) i są kopiowane do {~/.tf} podczas pierwszego uruchomienia skryptów.