tf-scripts/_doc/HELP.md

8.7 KiB

Informacje ogólne

Notacja użyta w instrukcji:

{ścieżka} - ściezka do pliku na dysku
kursywa - bezpośrednia komenda występująca na mudzie
tekst w ramce - dokładna komenda do wpisania
- zmienna
[tekst] - zmienna opcjonalna

Podstawowe ustawienia

Ww pliku {~/.tfrc} (skopiowanym z tfrc) należy ustawić podstawowe zmienne: schemat kolorów, typ klawiatury oraz ścieżkę do katalogu z logami.
Po pierwszym zalogowaniu się na daną powstać powstaje plik {~/.tf///.tf}, będący kopią stdplayer.tf. W pliku tym należy ustawić kilka podstawowych zmiennych dotyczących ekwipunku itp.
Oba pliki zawierają komentarze, co oznacza która zmienna i jakie wartości może przyjmować.

Własne modyfikacje

UWAGA: Skrypty w katalogu {~/tf} nie powinny być zmieniane przez użytkownika. Ewentualne zmiany zostaną nadpisane podczas aktualizacji skryptów. Wszelkie własne zmiany powinny być wprowadzane wyłącznie w pliku postaci (lub innym miejscu w katalogu {~/.tf}). Przykładowe tworzenie aliasów i komend:

/alias pod podskocz - tworzy aliasa pod wykonującego podskocz
/def pod = podskocz - tworzy komendę /pod wykonującą podskocz

Bindy

Klawiatura podstawowa

F1 - F8 - ustawiane przez użytkownika komendami /f1, /f2, ..., /fn
F9 - zabij (ustawiany komendą /cel)
Esc + F9 - przelam obrone (ustawianego komendą /cel)
F10 - zabij (ustawiany komendą /cel2)
Esc + F10 - przelam obrone (ustawianego komendą /cel2)
F11 - przestan walczyc
F12 - autołazik (opisany w sekcji "Łazik")
[ - atak na wskazanego
] - przelamanie wskazanego

Klawiatura numeryczna

/ - normalne chodzenie
* - przemykanie
- - przemykanie z drużyną
5 - ruch łazika na kolejną lokację (opisany w sekcji "Łazik")
+ - gora
. - dol
Enter - kondycja wszystkich
0 - stan

Bind dynamiczny

Klawisz odwrotnego apostrofu (`) binduje się dynamicznie zależnie od tekstu otrzymanego od muda na komendy typu zapal lampe albo zapukaj w brame. Jego działanie jest jednorazowe, czyli po naciśnięciu bind zostaje usunięty.

Pasek stanu

pasek

róża wiatrów - pokazuje możliwe wyjścia z lokacji (innym kolorem zaznaczony jest kierunek, z którego przyszła postać
K: - kondycja
Z: - zmęczenie
B: - próba blokowania lub udane zablokowanie (zarówno przez siebie, jak i przeciwko sobie)
W: - warning, na przykład ogłuszenie lub wytrącenie broni
R: - kto aktualnie został wskazany jako rozkaz ataku
Hide: - ukrycie
Sneak: - przemykanie
Mail: - status poczty. Przyjmuje wartości: MAIL (jeden otrzymany list), MSG (jedna wiadomość), MULTI (kilka listów i/lub wiadomości)
Zasl: - gotowość do zasłony lub czas pozostały do następnej próby
Order: - gotowość do wydania rozkazu lub czas pozostały do nastepnej próby
Warn: - ostrzeżenie, np. o walce bez broni
Bind: - aktualna komenda przypięta do binda dynamicznego (opisanego w sekcji "Bindy / Bind dynamiczny")
/ - zabici przez siebie / polegli w ogóle od zalogowania

Komendy

Techniczne

/c - czyści ekran
/fk <tekst> - wyswietla tak, jakby przyszedł od muda - przydatne do testowania skryptów
/ack - czyści bind dynamiczny, informacje "Warning" na pasku itp.
/reload - przeładowuje skrypty (jednocześnie kasując wszelkie dopisane 'z palca' zmiany, aliasy itp.)
/ktoto <tekst> - szuka pasujących wystapień w bazie imion
/typo <foo> <bar> - wpisane wysyła do muda . Przydatne do skracania sobie trudnych do wpisania nazw
/testuj - wysyła do muda mnóstwo komend i wyświetla te, których wpisanie spowodowało coś innego, niż Slucham?. Przydatne do zgadywania właściwej komendy itp.
/glow <tekst> - włącza kolorowanie aż do nastepnego /reload lub /unglow
/unglow <tekst> - wyłącza kolorowanie

Ogólne

/f1 <komenda> - /f8 <komenda> - binduje klawisze f1 - F8 pod wskazane komendy
/kowal - rozpoczyna naprawę broni i zbroi
/poczta - wyświetla informacje o otrzymanych listach i/lub wiadomościach
/exp - medytuje, ocenia cechy i wstaje

Bojowe

/comp <kim> - porównuje cechy bojowe z
/cel <kogo> - ustawia jako cel ataku i łamania
/cel2 <kogo> - analogicznie do /cel <kogo>, drugi cel ataku
/am - wyświetla dostępne tryby ataku oraz informuje o aktualnie ustawionym
/am <numer> - ustawia tryb ataku o danym numerze
/zabici - pokazuje statystyki zabitych przez siebie i innych

Poruszanie się

/wns - wsiadanie na statek (wyjęcie monet, kupienie biletu itp.)
/wdyl - wsiadanie do dyliżansu (wyjęcie monet, kupienie biletu itp.)

Ekwipunek

/op - zagląda do pojemnika (plecaka, torby, sakwy itp. - rozpoznawane automatycznie przy zakładaniu)
/dp <co> - wkłada do pojemnika
/zp <co> - wyjmuje z pojemnika
/np - napelnij plecak (lub inny pojemnik)
/sd - zdejmuje wszystkie zbroje i wkłada je do pojemnika
/sz - wyjmuje wszystkie zbroje z pojemnika i zakłada je
/bd - opuszcza broń i chowa ją do pojemnika lub pochwy (zależnie od ustawień w pliku postaci)
/bz - wyjmuje broń z pojemnika lub pochwy (zależnie od ustawień w pliku postaci) i dobywajej
/dw <co> - wkłada do (pierwszego) woreczka
/zw <co> - wyjmuje z (pierwszego woreczka)
/d2w - /d8w - analogicznie do /dw, dla drugiego - ósmego woreczka
/z2w - /z8w - analogicznie do /zw, dla drugiego - ósmego woreczka
/wycen <co> - wycenia wszystkie w sklepie i pokazuje podsumowany zysk w najwyższych możliwych nominałach
/ocenkamienie - ocenia kamienie i wyświetla ich szacowaną wartość w najwyższych możliwych nominałach

Schematy kolorów

Kolory w skryptach definiowane są globalnie w pliku colorscheme.tf. Własne kolory można uzyskać edytując pojedynczo odpowiednie zmienne (oczywiście__poza__ katalogiem {~/tf}, najlepiej w pliku postaci) lub poprzez redefinicję całego /def _colorscheme_load.

Listy

Mechanizm list służy do kolorowaia imion i/lub opisów innych postaci (oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby kolorować nim cokolwiek innego - to po prostu lista wyrażeń, które będą pokolorowane tak, jak zdefiniowana jest lista ;-)). Możliwe do użycia komendy:

/dodaj liste <nazwa listy> <kolor> [kolor tla] - dodaje listę o podanej nazwie i zdefiniowanych kolorach
/dodaj <nazwa listy> <wyrazenie> - dodaje dane wyrażenie (również reglarne!) do listy
/zmien <nazwa listy> <kolor> [kolor tla] - zmienia kolorowanie podanej listy
/wyswietl listy - pokazuje aktualnie zdefiniowane listy
/wyswietl <nazwa listy> - pokazuje wyrażenia dodane do podanej listy
/usun liste <nazwa listy> - usuwa listę
/usun <nazwa listy> <wyrazenie> - usuwa dane wyrażenie z podanej listy

Łazik

Klawisz 5 na klawiaturze numerycznej powoduje ruch o jedną lokację - na lokacjach z dwoma wyjściami pójdzie w stronę, z której postać nie przyszła (przydatne na traktach - można klikać co żądany czas 5 zamiast wpisywać kierunki). Inicjowany na lokacji z więcej niż dwoma wyjściami nie robi nic.
Chodzenie w ten sposób uwzględnia tryb chodzenia (zwykłe/przemykanie/przemykanie z drużyną).

Drużyna

Przy zmianie drużyny (dołączanie, opuszczanie, zmiana przywódcy, przekazanie itp.) należy wcisnąć kombinację klawiszy Control + d. Dzięki temu podczas wywołania komendy kondycja wszystkich przy członkach drużyny pojawią się klawisze przypisane do danej osoby (z zakresu f1 - f8). Wciśnięcie kombinacji Esc + <klawisz> będzie próbowało daną osobę zasłonić.

UWAGA: skryptowi do odmiany daleko do doskonałości. Trzeba dopisywać wyjątki - póki co staram się wpisywać je globalnie (docelowo będzie to przeniesione do plików prywatnych w katalogu ~/.tf), dlatego najlepiej będzie przypadki do dopisania zgłosić - skorzystają na tym wszyscy użytkownicy skryptów.